1.
Cuvinte cu înţeles asemănător
Jocul are ca obiectiv exersarea
comunicării orale prin angajarea/antrenarea elevilor în activităţi de
constituire a unor perechi/serii sinonimice.
Jocul se desfăşoară pe echipe sau individual. Elevul care
deschide jocul trebuie să formuleze o întrebare care să permită colegilor să utilizeze
în răspunsul lor, sinonimul/sinonimele/unui/unor substantiv(e)/verb(e)adverb(e)/adjectiv(e).
Exemple:
Exemple:
Î: Cum se mai poate spune în loc de ... posomorât?
R: întristat, mohorât, îmbufnat, încruntat.
R: întristat, mohorât, îmbufnat, încruntat.
Î:
Cum se mai poate spune în loc de ... perseverenţă?
R: stăruinţă, insistenţă, străduinţă, asiduitate.
R: stăruinţă, insistenţă, străduinţă, asiduitate.
Î:
Cum se mai poate spune în loc de... pericol?
R: primejdie, risc, nesiguranţă.
R: primejdie, risc, nesiguranţă.
Î:
Cum se mai poate spune în loc de ...neastâmpăr?
R: zburdalnic, sprinţar, jucăuş.
R: zburdalnic, sprinţar, jucăuş.
Î: Cum se
mai poate spune în loc de…necinste?
R: incorectitudine, neonestitate,dezonoare
R: incorectitudine, neonestitate,dezonoare
Î: Cum se mai
poate spune în loc de….celebritate?
R: faimă, glorie, renume, reputaţie, prestigiu.
R: faimă, glorie, renume, reputaţie, prestigiu.
Conducătorul jocului va ţine
evidenţa întrebărilor şi răspunsurilor corecte. În cazul organizării jocului pe
echipe, după fiecare pereche întrebare-răspuns,
rolurile se inversează. Elevul care a dat ultimul răspuns corect continuă
jocul.
La semnul Stop!- dat de conducătorul
jocului - se însumează punctele realizate de fiecare echipă/elev, stabilindu-se
câştigătorul. Pentru fiecare sinonim corect identificat se acordă
1/5/10 punct(e). Jocul se poate desfăşura şi pe baza unor cartonaşe pe care sunt scrise
cuvintele ce se pot grupa în perechi
sinonimice.
Fiecare elev va primi cel puţin
un cartonaş. Elevul desemnat prin tragere la sorţi să înceapă jocul, iese în
faţa clasei şi spune:
Am cuvântul…a
linguşi şi m-a rugat să îi găsesc cel puţin o rudă/un prieten.
Elevul/elevii care au cartonaşe cu sinonime ale cuvântului anunţat ies în faţa
clasei, alăturându-se elevului care a deschis jocul. Jocul se încheie când
toate cartonaşele şi-au găsit perechea sinonimică corespunzătoare.
2. Călătorie prin...text!
Prin
acest joc se verifică înţelegerea
textului citit.
Jocul
se poate desfăşura pe echipe sau cu întreaga clasă.
Învăţătorul
scrie x bileţele pe care le plasează în clasă, în locuri ştiute numai de el.
Pe fiecare bileţel este scrisă o cerinţă şi este precizat numărul de puncte acordat pentru îndeplinirea corectă a cerinţei.
Pe fiecare bileţel este scrisă o cerinţă şi este precizat numărul de puncte acordat pentru îndeplinirea corectă a cerinţei.
Bileţelele
pot fi aşezate pe un panou /pe o planşă care cuprinde o linie de start şi o linie de sosire unite printr-un drum cât mai
întortocheat ce leagă între ele clădirile, instituţiile mai importante dintr-o
localitate: şcoala, biserica, primăria, dispensarul, biblioteca, magazinul etc.
Cel care conduce jocul comunică, de fiecare dată, elevilor
săi, informaţiile strict necesare
pentru ca aceştia să găsească, pe rând, bileţelele plasate în diferite locuri
din clasă. La panou, bileţelele sunt ascunse în diferite locuri pe traseul care
uneşte linia de start cu linia de sosire. Elevul care se angajează să
găsească biletul, îndeplineşte şi
cerinţa, primind punctajul prevăzut. În caz că nu poate îndeplini cerinţa, dă biletul unui coleg, pierzând astfel
punctele puse în joc. Câştigă cine obţine mai multe puncte.
Exemple
de cerinţe ce pot fi scrise pe bileţelele după studierea textului Lupul, ţapul
şi varza, după Anton Pann.
Explică
ce înţelegi prin cuvântul înţelepciune şi alcătuieşte un enunţ cu acest
cuvânt; (10 p)
Răspunde la următoarele întrebări:
a) Unde a plecat
ţăranul? (10 p)
b) Ce a luat cu el şi în ce scop?
Spune peste ce obstacol trebuia să treacă ţăranul (5 p)
Explică de ce nu putea lăsa pe acelaşi mal ţapul (15 p)
şi lupul sau ţapul şi varza
3.
Ştafeta personajelor
Jocul are ca obiectiv exersarea
comunicării orale şi consolidarea cunoştinţelor despre personajele textului literar. Pe tablă/ pe bileţele sunt scrise
titluri de texte literare studiate în clasă.
Exemple:
Vizită, de I.L. Caragiale;
Mingea
de sub saltea, de Sanda Faur;
Amintiri
din copilărie (fragment), de I. Creangă;
Dumbrava
minunată (fragment), de M. Sadoveanu;
Am
fost şi eu la Alba Iulia, după Dumitru Almaş;
Se
cere elevilor să numească personajele textului, eventual,
în ordinea importanţei pe care o au în desfăşurarea întâmplărilor.
Bileţelele pe care sunt scrise
titlurile textelor literare studiate sunt aşezate, cu faţa în jos, pe catedră
sau pe un panou.
Elevul desemnat să înceapă jocul
alege un bileţel şi numeşte personajele textului respectiv.
Dacă nu ştie, poate fi ajutat numai
de colegii din echipa sa sau i se poate cere să citească un fragment din textul
respectiv şi apoi să răspundă. În acest din urmă caz primeşte doar o parte din
punctajul stabilit.
Elevul care a răspuns corect îl
desemnează pe cel care va continua jocul.
La sfârşit se anunţă
câştigătorul/câştigătorii.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu